woensdag 24 november 2010

begrotingsbehandeling, parkeren en hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)

De begrotingsbehandeling is voorbij. De coalitiefracties D66, PvdA, VVD en GroenLinks hebben een motie ingediend dat een aantal bezuinigingsvoorstellen van het college aangepast moeten worden. Dit proces zal snel plaatsvinden. Het ziet er echter naar uit dat de extra tariefsverhoging van 3% van enkele parkeervoorzieningen wel doorgaat.

Over parkeren gesproken. Op 9 november is kort aandacht besteed aan de groep mensen die na de brand in De Appelaar zich dag en nacht hebben ingezet om de gevolgen zo goed mogelijk te beheersen. Het verwijderen van de uitgebrande auto's, de bouwkundige staat van de garage, de verzekeringskwestie, de tijdelijke aanpassing van parkeerroutes, overleg met het bedrijfsleven in de stad, met de wijkraad, enz, vroegen veel en deskundige aandacht. Haarlem heeft een afspraak gemaakt met Connexxion voor het opwaarderen van lijn 73 als pendel richting de binnenstad met een aantrekkelijk financieel voordeel. Dit vermindert het aantal auto's in de binnenstad. Doordat de Raaks parkeergarage op tijd open is heeft Haarlem ook de komende maanden ruim voldoende overdekte parkeerplaatsen.




Op 12 november was het feest, omdat voor de derde keer de Groene Mug bokaal werd uitgereikt. Drukkerij Damen Grafia is de gelukkige. Een bedrijf dat permanent innoveert en duurzaamheid tot "leitmotiv" heeft verklaard. Haarlem is trots op deze ondernemer en zet hem daarom graag in het zonnetje.




De dag ervoor, 11 november, was de Dag van de Duurzaamheid. Ik mocht die dag van start in de klas van juf Lotte, op de Hannie Schafschool, met het voorlezen van het boek ‘Mr Finney en de wereld op zijn kop’ van Laurentien van Oranje en Sieb Posthuma, vanwege de milieuthema’s die in dit dierenverhaal centraal staan. Over deze thema’s praten met kinderen geeft zoveel inspiratie!


Op het gemeentehuis zelf heb ik die dag bovendien een mooie overeenkomst met Eneco mogen ondertekenen voor de afname van volledig duurzame stroom. Deze energie wordt in zijn geheel opgewekt uit Nederlandse windenergie. Duurzame stroom past in de doelstelling van de gemeente van een klimaatneutrale bedrijfsvoering.


Op 16 november waren er twee bijeenkomsten over parkeerbeleid. Eerst een vergadering bij de Kamer van Koophandel van het Platform Verkeer en daarna met de Vereniging van Eigenaren Binnenstad Haarlem. Deze bijeenkomsten gaven me de gelegenheid iets te vertellen over mijn plannen om te komen tot een nieuw, samenhangend parkeerbeleid in de stad. Dit zal geen gemakkelijke opgave worden, maar wel een noodzakelijke. Daar is iedereen van overtuigd.


Haarlem praat met de provincie Noord-Holland over de HOV Noord en de HOV langs de A9. Openbaar vervoervoorzieningen die voor onze stad van groot belang zijn. De provincie heeft voor deze voorzieningen € 25 miljoen beschikbaar. Binnenkort zal de stad aan de provincie voorstellen drie routes in Haarlem Noord nader te onderzoeken. Een route van het Delftplein over de Randweg en de Zijlweg naar het station, een route met hetzelfde start en eindpunt, maar dan over de Rijksstraatweg. En een route van het Delftplein naar het station Spaarnwoude.
Rob van Doorn

maandag 8 november 2010

Begrotingsbehandelingen van start

Afgelopen zaterdag mocht ik samen met De StoereVrouwen op pad in de Haarlemse binnenstad. Zij vragen aandacht voor het stookgedrag van winkeliers. Een prima actie! Want waarom moet een winkeldeur met winterkou open staan? Het levert geen extra klanten op maar wel klagend personeel en hoge stookkosten.

Vandaag begint de begrotingsbehandeling in de raad met de eerste termijn voor de fractievoorzitters. Ongeveer 400 vragen zijn gesteld over de conceptbegroting waarin de eerste gevolgen van de rijksbezuinigingen zijn verwerkt. Deze week wordt duidelijk of de antwoorden voor de raad afdoende zijn.
Hoewel er al veel begrotingsbehandelingen zijn geweest, is het elke keer weer spannend.

Op 27 oktober mocht ik de tentoonstelling bezoeken in de stadskweektuinen ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van deze prachtige mooie tuinen en kassen aan de Kleverlaan. Bent u daar wel eens geweest? Doen!

Twee dagen later was ik te gast in het Rozenprieel, omdat daar het wijkcontract -twee jaar geleden afgesloten- werd afgerond. Wat is er door de bewoners van deze geweldige wijk een enorme inzet geweest om de wijk nog aantrekkelijker te maken. Natuurlijk komt er een nieuw wijkcontract en natuurlijk gaan we door met de acties rondom schoon, heel en veilig. Het Rozenprieel wordt groener en dat is aan de inwoners te danken. Top!

Op 2 november mocht ik een toespraak houden en meedoen aan een debat tijdens een politiek café van GroenLinks in het Patronaat. Wat fijn om soms wat dieper door te kunnen discussiëren, in dit geval over de bereikbaarheid van de regio Zuid-Kennemerland. Vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel, de NS, de Fietsersbond en Rover en natuurlijk leden en raadsleden van mijn partij zaten in de zaal. Het ontbrak niet aan meningen over de bereikbaarheid van Haarlem en de buurgemeenten.

Woensdag 3 november had een echte duurzaamheidsmiddag.
Eerst mocht ik de flatgebouwen Vlag en Wimpel aan de Nederlandlaan openen. Deze gebouwen zijn voorzien van een warmte en koude opslag op 140 meter onder de grond. Deze moderne wijze van energievoorziening zorgt binnenshuis voor behaaglijke warmte in de winter en zalige koelte in de warme zomers. De balkons zijn met FSC hout afgewerkt. Dat is hout dat duurzaam is gekapt. Anders gezegd, voor elke boom die wordt verwijderd wordt een nieuwe boom teruggeplant, zodat het bos zijn belangrijke functie behoudt. Haarlem heeft een overeenkomst met FSC dat alleen hun hout wordt gebruikt bij woningbouw. Elan Wonen heeft deze flats gebouwd en verdient daarvoor een dik compliment.

Aansluitend sprak ik een trotse directie van de Philharmonie en hun gasten toe in verband met de ingebruikstelling van 242 zonnecollectoren op het dak. Ongeveer 50.000 kilowattuur per jaar kan deze installatie opleveren. Rekening houdend met de rijkssubsidie verdient de Philharmonie elk jaar aan deze voorziening. Een heel prettige bijkomstigheid in deze moeilijke tijden…


maandag 18 oktober 2010

eerste begroting

Naast stafvergaderingen, B&W-vergaderingen, raads- en commissievergaderingen is er de afgelopen periode veel tijd besteed aan de opbouw van de begroting 2011. De eerste begroting van dit college van D66, PvdA, GroenLinks en VVD met daarin opgenomen de eerste effecten van de bezuinigingen waar Haarlem mee wordt geconfronteerd. De komende week zal de gemeenteraad een eerste reactie geven en ongetwijfeld een groot aantal vragen op het college afvuren. Het is dan ook niet niks als er gewerkt moet worden aan een bezuiniging van uiteindelijk € 35 miljoen per jaar.

Op 5 oktober is de B&W-vergadering voor de verandering in Friesland gehouden. Na de vergadering is het college een paar uur gaan zeilen. Het weer was geweldig en de gesprekken gingen nu eens over andere zaken. Een uitstekende manier om elkaar nog een beetje beter te leren kennen.
De donderdag daarop kon ik een uurtje meefietsen langs parken en gebouwen van Zocher. Onder leiding van mevrouw Joan Patijn kregen we een indruk van een werkelijk grandioze erfenis die de familie Zocher aan Haarlem en haar inwoners heeft nagelaten. Ik kijk nu met andere ogen naar het Frederikspark, het Kenaupark en het Florapark. Voor iedereen een aanrader.










Op woensdag 13 oktober mocht ik met de wijkraad Garenkokerskwartier twaalf verkeersmaatjes uitdelen aan wijkbewoners en hun kinderen. De plastic mannetjes staan al her en der in de wijk. Hiermee hopen we dat weggebruikers hun snelheid aanpassen en kinderen veiliger zijn op straat.

vrijdag 24 september 2010

monument over het Spaarne

Na bijna een jaar is hij weer terug in de stad: de Melkbrug. Op 15 september hesen twee grote kranen deze prachtige, monumentale draaibrug uit 1886 op z’n plek, tussen de oevers van het Spaarne.  Twee dagen daarvoor woonde ik de begrafenis bij van Chris van Velzen, een emotioneel moment. Hij heeft zich in zijn periode als wethouder van Haarlem enorm ingezet voor (onder meer) de restauratie van deze brug. Voor mij zal dit monument over het Spaarne een herinnering blijven aan een man die geliefd was in onze stad.

donderdag 16 september 2010

genieten

Woensdag 8 september genoten van een rondleiding op kinderboerderij Schoterhoeve

en aldaar goede gesprekken gevoerd met jongeren die de Kinderboerderij Actief Award in de wacht hopen te slepen....

dinsdag 7 september 2010

Drukke week

Een week vol activiteiten...dus het schrijven van lange teksten laat ik achterwege. Maar de foto's spreken voor zich....

een indrukwekkend werkbezoek aan de prachtige begraafplaats op de Vergierdeweg.



de feestelijke start van de bouw van de fly-over. De eerste paal was symbolisch, want sinds 16 augustus wordt er geheid!



dinsdag 20 juli 2010

De vakantie is aangebroken

De afgelopen weken waren druk met allerhande zaken.

In de afgelopen periode heb ik meermalen contact gehad met vertegenwoordigers van de Fietsersbond. Zeer betrokken en deskundige mensen. De fiets is in Haarlem een belangrijk vervoermiddel; voldoet aan het streven naar duurzaamheid en legt weinig beslag op de openbare ruimte. Natuurlijk kan het beter. Meer en apart liggende fietspaden bijvoorbeeld.

Op 9 juli mocht ik de OV-fiets in de stad openen. Haarlem is de eerste stad waar deze voorziening niet alleen bij het treinstation aanwezig is, maar ook op het Verwulft en het Houtplein. Een uitstekende oplossing voor de busreiziger die zijn weg comfortabel wil voortzetten naar de eindbestemming.

In de afgelopen weken hebben collega Ewout Cassee en ik vertegenwoordigers van de 36 Haarlemse wijkraden gesproken. Ook hier weer raakte ik onder de indruk van de betrokkenheid en deskundigheid van vrijwilligers. Honderden mensen die zich belangeloos inzetten voor hun wijk en de bewoners. Als wethouder wijkgericht werken ga ik ervoor dat de gemeente het werk van de wijkraden zo goed mogelijk ondersteunt.

De honkbalweek is door de collegeleden meermalen bezocht. Niet alleen om te genieten van het spel, maar ook om het moment te gebruiken door te spreken met voor de gemeente Haarlem belangrijke personen. Zo heb ik vertegenwoordigers van wijkraad De Krim uitgenodigd die last ondervinden van het parkeren in de wijk door de honkbalweek. Eind augustus wordt de parkeerdruk geëvalueerd. Medewerkers van Spaarnelanden hoorden ook tot de genodigden.

Als wethouder ontvang je veel brieven en mails. Al die contacten moeten goed worden afgedaan. Zo hebben ca. 60 brievenschrijvers uit Haarlem-Noord van mij een persoonlijke brief ontvangen over de gang van zaken rondom de Zuidtangent over de Rijksstraatweg. Een onderwerp waar we ons na de zomervakantie weer op gaan richten.

Fijne vakantie toegewenst!

Rob van Doorn
Wethouder duurzaamheid, wijken en mobiliteit