maandag 28 maart 2011

Over bomen en parkeren...

Op 21 maart was ik op initiatief van PvdA-raadslid Roel Schaart in de Cronjéstraat en omgeving. De winkeliers hebben met een enquête in meerderheid aangegeven dat de auto weer terug zou moeten komen. Een aantal jaren geleden is de Cronjéstraat – met uitzondering van venstertijden – afgesloten voor doorgaand autoverkeer. De parkeergarage onder het Ripperdaterrein werd aangelegd met veel openbare, goedkope parkeerplaatsen. Al enige tijd geleden was ik op bezoek bij de winkeliersvereniging om onder meer over hetzelfde onderwerp te spreken. Naar aanleiding van de twee bezoeken heb ik aangekondigd te komen met een discussienota over de straat in relatie tot de Rode Loper en de mogelijke Schotersingelfietsbrug. De commissie Beheer zal er over enige tijd over kunnen spreken.


Afgelopen woensdag was er de Nationale Boomfeestdag. Zowel in de Van Oosten de Bruijnstraat als in het Reinaldapark was het feest. Bij elkaar vele tientallen bomen werden gepland door schoolkinderen, en ik mocht ze daarbij even helpen. In het Reinaldapark zullen de bomen door de kinderen goed worden onderhouden en over drie jaar hun definitieve plek in het vernieuwde park krijgen.
Onderstaande link leidt naar een leuk artikel, met foto's en video over de feestelijkheden, georgansieerd door het kunstenaarscollectief 5eKwartier, in het Reinaldapark:


http://www.webregio.nl/zuid-kennemerland/regionaal-nieuws/artikel/1909327/kinderen-laten-groene-vingertjes-wapperen-video.aspx








 Vrijdag was de start van de lokale discussie over het Haarlemse parkeerbeleid. Tijdens een conferentie in de Philharmonie, bezocht door bijna honderd genodigden, werd de aftrap gegeven voor een geanimeerd stadsdebat. De komende maanden zal een intensief participatie en inspraaktraject volgen. Nog dit jaar wordt de discussie afgesloten in de commissie Beheer en de gemeenteraad.

Rob van Doorn

maandag 14 maart 2011

Groen in en rond Haarlem


Het nieuwe kabinet heeft ervoor gekozen op grotere afstand te gaan staan van de bescherming van de natuur in Nederland. Ook de Rijksbufferzone, het gebied tussen Amsterdam en Haarlem, en de Binnenduinrand, globaal gelegen tussen de Ringvaart en het Noordzeekanaal, dreigen minder aandacht te krijgen. De provincie Noord-Holland en de betrokken gemeenten hebben op maandag 28 februari afspraken gemaakt over die gebieden. Als trekker van deze afspraken is Haarlem van mening dat alles uit de kast gehaald moet worden om ervoor te zorgen dat de natuur in en rond Zuid-Kennemerland beschermd wordt. De Binnenduinrand en het recreatieschap Spaarnwoude zijn daarbij erg belangrijk.


 
Op 1 maart was het feest in de Refter van het stadhuis. Als gastheer mocht ik een prachtige tentoonstelling openen over het kenmerk van Haarlem Klimaat Neutraal en Haarlem Duurzaam: de Groene Mug. Mijn oude vriend Fred Rosenhart, die de Mug ‘speelt’, was eregast. Uit duizenden foto’s zijn de mooiste geselecteerd. Zij hangen in de eregalerij, waarin de Refter de komende tijd is veranderd. Als u in de buurt van het stadhuis bent nodig ik u uit eens naar binnen te lopen en de prachtige tentoonstelling te bekijken. De expositie duurt tot en met 28 april!

Een duurzaam Haarlem zal ook de komende jaren een streven blijven van ons stadsbestuur!

Op 2 maart waren er de provinciale verkiezingen. Ongetwijfeld zal de uitslag een verandering betekenen in de samenstelling van het college van Gedeputeerde Staten. Haarlem gaat ervan uit dat belangrijke ontwikkelingen als de HOV in Haarlem-Noord, de bereikbaarheidsvisie, de bescherming van de regionale natuur en vele andere onderwerpen prioriteit blijven houden.

Regelmatig heb ik overleg met de portefeuillehouders verkeer en vervoer in de regio Zuid-Kennemerland. Ook de wethouders van Haarlemmermeer en Velsen spreek ik hierover. Na de geslaagde conferentie in december over de bereikbaarheid worden nu de raadsvergaderingen voorbereid over dit onderwerp. In Haarlem zal het onderwerp op 24 maart in de commissie Beheer worden besproken. Het college van B en W zet er op in dat er gezamenlijke afspraken worden gemaakt tussen de regiogemeenten over de verbetering van het auto, openbaar vervoer en fietsverkeer en dat er minder doorgaand verkeer door de stad gaat.

Afgelopen vrijdag bezocht ik een vergadering bij het Nationaal Park Zuid-Kennemerland in Overveen. Natuurlijk spraken we over de herten. Maar ook over de prachtige natuur en bezoekersfaciliteiten. Als u pas geleden geen wandeling hebt gemaakt in dit natuurrijke park, dan nodig ik u uit dat snel te doen!


Rob van Doorn

dinsdag 22 februari 2011

nieuwe ontwikkelingen

In de afgelopen weken is er intensief gesproken over de aanleg van een nieuwe weg ten zuiden van Bennebroek, de aansluiting van de provinciale wegen N205 en N206. De gemeente Haarlemmermeer gaat de komende jaren ca. 10.000 woningen bouwen aan de westzijde van de stad. Vooral voor de ontsluiting van die nieuwe wijk is het nieuwe asfalt nodig. Haarlem, Bloemendaal, Zandvoort, Heemstede en Haarlemmerliede-Spaarnwoude hebben een bereikbaarheidsnota opgesteld waarin deze weg ook is vermeld als een van de prioriteiten.

De komende maanden wordt er gesproken over de vraag of de Haarlemse regio bereid is mee te betalen aan de weg. Daarbij komt de vraag op tafel of en in welke mate Haarlemmermeer bereid is mee te betalen aan de bereikbaarheid van de regio Zuid-Kennemerland.

Op 11 februari heb ik gesproken met een vertegenwoordiging van de wijkraad Burgwal over de digitale bezoekersparkeerschijf. Het was een plezierig gesprek met goede bijdragen van de kant van de wijkraadvertegenwoordigers. De komende maanden gaan we door met de voorbereiding van de raadsvergadering in april, waarin dit onderwerp weer aan de orde zal komen. Eerst komt er nog een gesprek met de andere betrokken wijkraden.

De afgelopen weken heb ik kennisgemaakt met veel bewoners van het Rozenprieel. We hebben gepraat over de toekomst van de wijk. Wat willen de wijkbewoners? Alle gesprekken verlopen in een uitstekende sfeer en het valt op hoeveel gevoel de mensen voor hun mooie wijk hebben. Het is mijn bedoeling de komende weken nog meer mensen te spreken en natuurlijk ook de wijkraad. Daarna gaan we met elkaar de toekomst tegemoet.




Op 14 februari was het ’s avonds feest op het station, perron 3. De Winterparade, een cultureel hoogtepunt, georganiseerd door de NS, daarin bijgestaan door Pro-Rail en de gemeente Haarlem, werd beleefd door 500 Haarlemmers, die aanzaten aan een lange, brede tafel. Bewoners van de wijken rondom het station, reizigers die last hebben ondervonden van stremmingen in de afgelopen winterperiode en enkele bobo’s werden getrakteerd op attractieve voorstellingen, waaronder een heuse opera in de wachtruimte. Iedereen kreeg goed te eten en te drinken, en het zachte winterweer was geen spelbreker.



Afgelopen donderdag mocht ik samen met Jaap Bond, gedeputeerde van Noord-Holland, en tientallen genodigden een vaartocht maken over het Spaarne in verband met de start van de aanleg van een grote steiger ter hoogte van de Spaarnhovenstraat. De steiger is bedoeld om maximaal vier riviercruiseschepen te laten aanleggen, die vanaf voorjaar 2012 Haarlem zullen aandoen. Haarlem wordt interessanter voor toeristen en dat betekent dat reisorganisatoren Haarlem vaker in hun brochures opnemen. Onze stad is er klaar voor!

Rob van Doorn

maandag 7 februari 2011

veel aandacht voor bezuinigingen

Deze tijd wordt er weer aandacht besteed aan de financiële ingrepen ten gevolge van de rijksbezuinigingen. Omdat er veel geld gemoeid is met het beheer en onderhoudsprogramma en de mobiliteit in de stad gaat mijn aandacht vooral uit naar het maken van verstandige keuzes bij het verwerken van die bezuinigingen binnen mijn portefeuille.


De discussienota parkeren is klaar en de discussie in de stad kan beginnen. Op 25 maart zal een conferentie worden georganiseerd, waarbij de belangrijkste betrokkenen in de stad hun zegje kunnen doen. Daarna zullen de inspraak en participatieprocedure en – nog dit jaar – de politieke besluitvorming plaatsvinden.

Met leerlingen van basisschool Parkrijk heb ik op 20 januari de openingshandeling verricht voor de werkzaamheden in het Reinaldapark. Gestart wordt met de fases 1 en 2. Er is nog niet genoeg geld beschikbaar voor de hierna volgende derde fase, waarmee de werkzaamheden worden afgerond. Europese, rijks- en provinciesubsidies spelen een rol, maar de gemeente Haarlem moet zelf ook veel geld bijdragen aan het project van € 12 miljoen. Als de werkzaamheden zijn afgerond heeft het stadsdeel Oost eindelijk een aantrekkelijk groen en recreatiegebied.

Op 26 januari reikte ik de prijs uit voor de Kerstbomenactie. Anna Fien Cikot (6) en Sebbo Smit (6) hebben de prijs van € 500 voor hun klas gewonnen. Daarbij kregen ze met de hele klas een rondleiding door het stadhuis, waarbij ook de kelders niet werden vergeten.

Op 1 februari was ik met een aantal collega’s op bezoek op het hoofdkantoor van woningcorporatie Ymere in Amsterdam. Ymere, Elan en Pré werken, samen met de gemeente Haarlem, aan de verbetering van het woningbestand in de stad, waarbij niet wordt vergeten dat de omgeving en sociale verhoudingen bijdragen aan de leefbaarheid.

Het waterschap Rijnland zorgt ervoor dat Haarlem en omgeving droge voeten houden. Maar het waterschap werkt bijvoorbeeld ook hard aan het op verstandige wijze afvoeren van afvalwater. Namens de regiogemeenten sprak ik op 2 februari met schapbestuurders over betere scheiding van rioolwater en regenwater. Door de klimaatverandering en toenemende regenval dreigen onze riolen verstopt te raken. Als we regenwater minder via de riolen afvoeren, maar apart opvangen, dan nemen onze problemen af en krijgen we meer schoon water dat de sloten en grachten in stroomt.


Donderdag 3 februari was ik getuige van een schoonmaakactie rondom de school door leerlingen van de Brandaris in Molenwijk. Drie weken lang werd in alle klassen aandacht besteed aan afval als onderdeel van verstandig milieubeleid. Elke klas had een kunstwerk van afval gemaakt en als trotse wethouder mocht ik een mooi kunstwerk mee naar het stadhuis nemen. Bewustwording en betrokkenheid beginnen vroeg en de Brandaris geeft daar op goede wijze invulling aan.

Op dezelfde dag bezocht ik het nieuwe informatiecentrum in de Hamelink in de Slachthuisbuurt. Daar worden de plannen voor de buurt getoond, waaronder volledige nieuwbouw langs de wijkgrens. Ambitieuze plannen die een aanzienlijke verbetering zullen opleveren voor het woonplezier. Bewoners met goede ideeën kunnen hun voorstellen in een ideeënbus gooien.

Vrijdag 4 februari was ik samen met collega Cassee aanwezig bij een vergadering van alle grote steden in de regio rondom Amsterdam en de provincies Noord-Holland en Flevoland. We spraken over de woningbouwplannen (100.000 woningen), maar ook over de bereikbaarheid van de regio, de economische ontwikkeling en de duurzaamheidsplannen. Een inspirerende vergadering waarbij vanzelfsprekend de verschillende belangen een rol spelen en de relatie met het rijk. Nu de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht met elkaar praten over een mogelijke fusie worden de bestuurlijke verhoudingen de komende jaren danig op de proef gesteld.


Rob van Doorn

maandag 17 januari 2011

Een nieuw jaar

Op vrijdag 14 januari was ik te gast op basisschool De Molenwiek in Schalkwijk. Liander, de netbeheerder die elektriciteit transporteert, organiseert op meer dan negentig scholen in het land lessen over duurzaamheid. Aan de kinderen van groep zeven wordt uitgelegd hoe energie ontstaat en welke voordelen groene energie heeft. Wat een kennis hebben kinderen op die leeftijd al van dit onderwerp. Dit geeft hoop voor de toekomst. Deze kinderen zullen ervoor zorgen dat Nederland verstandiger omgaat met energieproductie en energiegebruik. De lessen kunnen nog tot maart van dit jaar worden aangevraagd. Doen! (kan via http://www.debliksems.nl/)


 
Twee dagen eerder woonde ik een vergadering bij van gemeente- en provinciebestuurders over Schiphol. Er is sprake van een groeiend aantal mensen dat Schiphol als aankomst- of vertrekvliegveld gebruikt. Haarlem heeft in 2010 meerdere gevaarlijke momenten meegemaakt met vliegtuigen in problemen. Mijn inbreng is niet alleen de ervaren (geluids)overlast maar ook de veiligheid onder de aandacht te blijven brengen.

Op dezelfde dag woonde ik de nieuwjaarsreceptie bij van het provinciebestuur van Noord-Holland. De nieuwe Commissaris van de Koningin, Johan Remkes, hield een toespraak waarin hij ondermeer het belang van het ambtelijk apparaat onderstreepte. Ook Haarlem heeft veel deskundige ambtenaren, die elke dag zich inzetten voor onze stad. Zonder deze hardwerkende medewerkers kan geen overheidsorganisatie haar doelen halen. Ondanks de harde rijksbezuinigingen weet Haarlem nog steeds veel belangrijke zaken voor haar inwoners te regelen. En laat ik daarbij vooral niet vergeten de mensen te bedanken van Spaarnelanden! Zij hebben de afgelopen periode keihard gewerkt aan de gladheidbestrijding en zorgden op zondag 2 januari dat –waar de mensen het zelf niet opgeruimd hadden- de straten geschoond waren van het vuurwerkvuil.

Mist u ze ook al? Die OV-fietsen op het Verwulft en bij het Houtplein. Het experiment is helaas achter de rug, maar de ervaringen zijn positief! Weinig vernielingen maar goed gebruik van de fietsen die eigenlijk van iedereen zijn. Op 12 januari sprak ik met de “exploitant” van deze fietsen, Ecosol. Ondanks het zware financiële weer waar Haarlem zich nu in bevindt hoop ik dat het experiment over niet al te lange tijd een vervolg krijgt en de OV-fietsen een vaste plek krijgen.

Wanneer de raad daar komende donderdag mee instemt, zal Haarlem de komende jaren meer gaan genieten van het Spaarne. Wij gaan het watertoerisme bevorderen. Riviercruiseschepen, en bijvoorbeeld vissers, kleinere rondvaartboten en natuurlijk de pleziervaart zullen Haarlem vaker gaan zien als een gemeente met ideale voorzieningen.

Rob van Doorn

donderdag 23 december 2010

Laatste blog 2010

De laatste blog van 2010. Wat is dit jaar snel voorbij gegaan. Kerstmis dient zich aan en ook de jaarwisseling.


Net als vorig jaar heeft Haarlem te kampen met zware sneeuwval, laat in het najaar en vroeg in de winter. Niemand weet wat er nog in het verschiet ligt, maar de vooruitzichten zijn wit en koud. Gelukkig heeft onze stad nu nog voldoende zout op voorraad, maar ook Haarlem zal, net als veel gemeenten nu al, op rantsoen gaan als de winter zich op gelijke voet doorzet.

De laatste raadsvergadering dit jaar ging natuurlijk ook over de digitale parkeerschijf. Er is al veel over geschreven en gesproken. Het college stelt zich op het standpunt dat de opdracht van de raad in 2009 het verdient om verder uit te werken. Dit standpunt komt erop neer dat er meer digitale dienstverlening moet komen, zodat binnen de beschikbare financiële ruimte meer gedaan kan worden. Met de raad is nu afgesproken dat vóór 2 mei 2011 wordt bezien of alle vragen van raadsleden over de schijf goed zijn beantwoord. De raad wil dan beslissen of de digitale parkeerschijf er gaat komen.

Begin december mocht ik een workshop over elektrische auto’s bijwonen. Bijzonder interessant om na te denken over de kansen van deze vervoerswijze. Particuliere auto’s, maar ook taxi’s, bussen, bedrijfsauto’s en zelfs scooters zullen zich steeds vaker elektrisch voortbewegen. De milieuvoordelen zijn enorm, zowel voor Haarlem als het land. Haarlem zal zich oriënteren op de voordelen voor onze stad. Want in 2030 willen we klimaatneutraal zijn!

Op 13 december was er de gedenkwaardige opening van het stationsplein voor bussen en taxi’s. Natuurlijk was het hier en daar nog even wennen, maar wat is het plein toegankelijk en overzichtelijk geworden. En wat een toplocatie voor de ondergrondse fietsparkeergarage! Bent u er al in geweest? Er moet nog veel gebeuren op het plein: Onder de arcade komen in de toekomst leuke winkels voor de reizigers, de wachthuisjes moeten er nog komen, het wandelgebied is nog niet klaar, en zo nog het een en ander. Maar het plein is toegankelijk en zelfs de sneeuw is weggeruimd, in afwachting van de volgende lading…

Regelmatig praat ik met groepen in de Haarlemse samenleving die een specifiek belang behartigen. Zo spreek ik vertegenwoordigers van de taxibedrijven, de Fietsersbond, de Haarlemse scheepbewoners, middenstandsorganisaties, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, wijkraden, milieudefensie enz., enz.

Wat deze mensen bindt is de niet aflatende zorg voor de stad Haarlem in al haar verschijningsvormen. Het gemeentebestuur betrekt de standpunten van deze groepen bij alle keuzen die worden gemaakt. En één ding is zeker: ook in 2011 zullen we dat blijven doen.

Graag wens ik alle Haarlemmers prettige Kerstdagen, een knallende jaarwisseling en een fantastisch 2011!

Rob van Doorn

woensdag 24 november 2010

begrotingsbehandeling, parkeren en hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)

De begrotingsbehandeling is voorbij. De coalitiefracties D66, PvdA, VVD en GroenLinks hebben een motie ingediend dat een aantal bezuinigingsvoorstellen van het college aangepast moeten worden. Dit proces zal snel plaatsvinden. Het ziet er echter naar uit dat de extra tariefsverhoging van 3% van enkele parkeervoorzieningen wel doorgaat.

Over parkeren gesproken. Op 9 november is kort aandacht besteed aan de groep mensen die na de brand in De Appelaar zich dag en nacht hebben ingezet om de gevolgen zo goed mogelijk te beheersen. Het verwijderen van de uitgebrande auto's, de bouwkundige staat van de garage, de verzekeringskwestie, de tijdelijke aanpassing van parkeerroutes, overleg met het bedrijfsleven in de stad, met de wijkraad, enz, vroegen veel en deskundige aandacht. Haarlem heeft een afspraak gemaakt met Connexxion voor het opwaarderen van lijn 73 als pendel richting de binnenstad met een aantrekkelijk financieel voordeel. Dit vermindert het aantal auto's in de binnenstad. Doordat de Raaks parkeergarage op tijd open is heeft Haarlem ook de komende maanden ruim voldoende overdekte parkeerplaatsen.




Op 12 november was het feest, omdat voor de derde keer de Groene Mug bokaal werd uitgereikt. Drukkerij Damen Grafia is de gelukkige. Een bedrijf dat permanent innoveert en duurzaamheid tot "leitmotiv" heeft verklaard. Haarlem is trots op deze ondernemer en zet hem daarom graag in het zonnetje.




De dag ervoor, 11 november, was de Dag van de Duurzaamheid. Ik mocht die dag van start in de klas van juf Lotte, op de Hannie Schafschool, met het voorlezen van het boek ‘Mr Finney en de wereld op zijn kop’ van Laurentien van Oranje en Sieb Posthuma, vanwege de milieuthema’s die in dit dierenverhaal centraal staan. Over deze thema’s praten met kinderen geeft zoveel inspiratie!


Op het gemeentehuis zelf heb ik die dag bovendien een mooie overeenkomst met Eneco mogen ondertekenen voor de afname van volledig duurzame stroom. Deze energie wordt in zijn geheel opgewekt uit Nederlandse windenergie. Duurzame stroom past in de doelstelling van de gemeente van een klimaatneutrale bedrijfsvoering.


Op 16 november waren er twee bijeenkomsten over parkeerbeleid. Eerst een vergadering bij de Kamer van Koophandel van het Platform Verkeer en daarna met de Vereniging van Eigenaren Binnenstad Haarlem. Deze bijeenkomsten gaven me de gelegenheid iets te vertellen over mijn plannen om te komen tot een nieuw, samenhangend parkeerbeleid in de stad. Dit zal geen gemakkelijke opgave worden, maar wel een noodzakelijke. Daar is iedereen van overtuigd.


Haarlem praat met de provincie Noord-Holland over de HOV Noord en de HOV langs de A9. Openbaar vervoervoorzieningen die voor onze stad van groot belang zijn. De provincie heeft voor deze voorzieningen € 25 miljoen beschikbaar. Binnenkort zal de stad aan de provincie voorstellen drie routes in Haarlem Noord nader te onderzoeken. Een route van het Delftplein over de Randweg en de Zijlweg naar het station, een route met hetzelfde start en eindpunt, maar dan over de Rijksstraatweg. En een route van het Delftplein naar het station Spaarnwoude.
Rob van Doorn