Siem van Ruiten, oud-voorzitter van de Koninklijke Schuttevaer, is een man met een missie. Hij is vele jaren beurtschipper geweest op de Zuid- en Noord-Hollandse wateren en kent het Spaarne op zijn duimpje. Alleen al zijn prettige en gedreven persoonlijkheid was reden genoeg om op 12 september, samen met hem een autoafzetsteiger te openen, die zijn naam draagt. Maar daarnaast weet Siem ook uit te leggen dat scheepvervoer aanzienlijk duurzamer is dan vrachtautovervoer. Een flink binnenvaartschip vervangt vijftig vrachtauto’s!
In deze periode ga ik langs de vijf stadsdelen van onze stad om met vertegenwoordigers van de wijkraden te spreken over de concept parkeervisie. Dinsdag 27 september volgt de laatste avond in de binnenstad. Wat een ontzettend goede ideeën zijn geïnventariseerd! Over enige tijd start de inspraakronde. Ik ben ervan overtuigd dat de uiteindelijke plannen de stad een stuk leefbaarder zullen maken. En daarbij valt op dat veel mensen ook voorstellen hebben voor een beter beleid op het gebied van fietsparkeren. We kunnen nog grote stappen voorwaarts maken.
Weet u dat Haarlem weer een intercity station is geworden? De treinen vanaf station Haarlem rijden weer door naar Den Haag, wat voor veel van onze inwoners een stap in de goede richting is. Maar we zijn er nog niet. We blijven praten met de NS, omdat Haarlem ook een directe verbinding met Utrecht wil. Dergelijke directe verbindingen schelen veel autokilometers en maken onze stad nog fijner om in te wonen.
Vorige week woensdag bezocht ik met Jaap Bakker, verkeerspecialist in onze stad, basisschool De Kring aan de Parklaan. Het gaf een bijzonder gevoel het gebouw in te stappen waar ik eind jaren zestig zelf op school heb gezeten. De school is de afgelopen jaren gegroeid naar 600 leerlingen en is daarmee de grootste basisschool van Haarlem. Maar dat geeft ook aandachtspunten voor de verkeersafwikkeling. Jaap, zijn collega’s en ik gaan er de komende maanden aan werken om de verkeersveiligheid te verbeteren. We hopen dat de ouders daar ook een steentje aan willen bijdragen door met de fiets naar school te komen of de benenwagen te nemen.
Rob van Doorn
maandag 26 september 2011
zaterdag 10 september 2011
Nieuw elan
Een van de leukste aspecten van mijn werk is het onderhouden van contacten met mensen die vernieuwende ideeën in de praktijk willen brengen. Zoals een aantal inwoners van het Ramplaankwartier. Zij hebben het initiatief genomen om te onderzoeken of de hele wijk energieneutraal kan worden. Een van de ideeën is het creëren van een aparte opvang in de wijk voor de verwerking van regenwater en vergisting van het afvalwater. Hierdoor kan nieuwe energie worden opgewekt voor verwarming. Zonnepanelen en natuurlijk ook betere isolatie van de woningen maken het plan compleet. Dit soort initiatieven kosten veel voorbereidingstijd en vooral betrokkenheid en de wil van veel wijkbewoners om mee te doen. Ik hoop dat het zover komt. De gemeente zal faciliteren waar het kan.
Zoals u hebt kunnen lezen wil de gemeente het parkeerbeleid aanpassen aan de eisen van deze tijd. Er is een concept parkeernota geschreven en afgelopen week zijn we een parkeerspel gestart. Kijk maar eens op www.haarlem.nl/aanhetstuur. Doel van het spel is te vernemen hoe u tegen auto en fietsparkeren in de stad aankijkt. In de vakantietijd is het digipanel aan de slag geweest met parkeren en daaruit blijkt dat zeer veel mensen een uitgesproken mening hebben. Geweldig! Alle opvattingen zullen we verwerken in het conceptrapport. Later dit jaar volgt vanzelfsprekend nog een inspraakronde. De planning is dat begin 2012 begonnen wordt met de uitvoering van alle plannen die de gemeenteraad overneemt.
Nu het reces voorbij is worden veel belangwekkende onderwerpen weer intensief besproken met de raad en in het college. Burgemeester en Wethouders zijn bezig de begroting voor volgend jaar voor te bereiden. Bezuinigingen zijn aan de orde van de dag, maar creativiteit leidt tot verstandiger bestedingen. Afgelopen donderdag was er in het stadhuis een druk bezochte raadsmarkt over de door het recreatieschap Spaarnwoude voorbereide restauratie van het Fort Benoorden Spaarndam en de bouw van 83 vakantiewoningen daarbij. De gemeenteraad van Haarlem heeft daar grote moeite mee. Gedeputeerde Jaap Bond was aanwezig om zijn zaak te bepleiten. Eerder al heb ik in het bestuur van het schap aangegeven dat Haarlem de nu voorliggende plannen niet ziet zitten. De commissie Beheer ging, ook afgelopen donderdag, akkoord met mijn voorstel voor een rigoureuze aanpak van het groen in het Middengebied Molenwijk. Met dit werk is ongeveer een half miljoen euro gemoeid.
woensdag 7 september 2011
Aan het stuur!
Zoals u wellicht al weet, werken we aan een visie op parkeren voor
2012-2030. Dat doen we als gemeente niet alleen, maar samen met
inwoners, bezoekers en betrokken organisaties. Ik ben benieuwd naar
uw mening! Op www.haarlem.nl/aanhetstuur/ kunt u vanaf 6 september
zelf achter het stuur kruipen en uw mening geven in een digitaal
spel. Zou u het liefst van de Grote Markt zelfs nog een
parkeerplaats maken? Of verbant u de auto helemaal uit de
binnenstad? Nu mag u het zeggen.
Stap in en doe mee!
Rob van Doorn
2012-2030. Dat doen we als gemeente niet alleen, maar samen met
inwoners, bezoekers en betrokken organisaties. Ik ben benieuwd naar
uw mening! Op www.haarlem.nl/aanhetstuur/ kunt u vanaf 6 september
zelf achter het stuur kruipen en uw mening geven in een digitaal
spel. Zou u het liefst van de Grote Markt zelfs nog een
parkeerplaats maken? Of verbant u de auto helemaal uit de
binnenstad? Nu mag u het zeggen.
U kunt het digitale spel tot eind september spelen. Uw mening en
voorkeuren worden daarna verwerkt in de parkeervisie, samen met alle
uitkomsten van participatie voor de parkeervisie. De gemeenteraad
neemt er uiteindelijk een besluit over.
Rob van Doorn
maandag 29 augustus 2011
vakantie voorbij
De vakantie is voorbij en het gewone leven neemt weer een aanvang. De reis ging dit jaar naar Emst, Gelderland. De Hoge Veluwe is prachtig, zelfs als het regent. Plaatsen als Elburg, Hattem en Epe liggen in de nabijheid.
Tijdens de vakantie en daarna heb ik aandacht besteed aan de meeuwenproblematiek en het Houtmanpad. In de zienswijzen over het laatste onderwerp zijn interessante suggesties te vinden met betrekking tot de veiligheid. Ik kom daar richting de raad en commissie beheer op terug.
Op 18 augustus heb ik een bezoek gebracht aan de Berezina, de duurzaamheidsboot van Ewald Vonk. Een enthousiaste en betrokken man met een geweldig schip dat voor iedereen een interessante stop kan zijn op een wandeltocht door de stad. Duurzaam door de stad varen, u moet het eens proberen.
Zo aan het eind van de vakantie zijn er de nodige festiviteiten, waarvan Haarlem Jazz in mijn ogen een hoogtepunt is. Het optreden van Gaby Moreno op zaterdagmiddag was top.
Vrijdag 26 augustus was een feestdag, omdat 100 jaar geleden Fokker de eerste vlucht maakte met zijn Spin. Hij steeg op bij wat nu het Santpoorterplein is. Voor de gelegenheid was het plein opgeknapt, en mocht ik de opening verrichten. Een kleinere versie van de Spin werd met draaiende motor over het plein gedragen en vele tientallen getuigen zagen een jonge Anthonie Fokker en de toenmalige burgemeester Boreel de show stelen. Een prachtig moment. De komende week zal de Fokker Centennial breed aandacht krijgen in onze stad. Bent u al in de Bavo geweest waar het echte vliegtuig staat opgesteld?
Rob van Doorn
Tijdens de vakantie en daarna heb ik aandacht besteed aan de meeuwenproblematiek en het Houtmanpad. In de zienswijzen over het laatste onderwerp zijn interessante suggesties te vinden met betrekking tot de veiligheid. Ik kom daar richting de raad en commissie beheer op terug.
Op 18 augustus heb ik een bezoek gebracht aan de Berezina, de duurzaamheidsboot van Ewald Vonk. Een enthousiaste en betrokken man met een geweldig schip dat voor iedereen een interessante stop kan zijn op een wandeltocht door de stad. Duurzaam door de stad varen, u moet het eens proberen.
Zo aan het eind van de vakantie zijn er de nodige festiviteiten, waarvan Haarlem Jazz in mijn ogen een hoogtepunt is. Het optreden van Gaby Moreno op zaterdagmiddag was top.
Op de foto burgemeester Boreel en echtgenote, Anthonie Fokker en het model van de Spin. Buurtkinderen vinden het allemaal razend interessant.
Vrijdag 26 augustus was een feestdag, omdat 100 jaar geleden Fokker de eerste vlucht maakte met zijn Spin. Hij steeg op bij wat nu het Santpoorterplein is. Voor de gelegenheid was het plein opgeknapt, en mocht ik de opening verrichten. Een kleinere versie van de Spin werd met draaiende motor over het plein gedragen en vele tientallen getuigen zagen een jonge Anthonie Fokker en de toenmalige burgemeester Boreel de show stelen. Een prachtig moment. De komende week zal de Fokker Centennial breed aandacht krijgen in onze stad. Bent u al in de Bavo geweest waar het echte vliegtuig staat opgesteld?
Rob van Doorn
maandag 11 juli 2011
laatste blog voor de vakantie
Afgelopen zaterdag las ik een interessant artikel in de Volkskrant over het voorstel van het kabinet om het aantal Eerste en Tweede Kamerleden te verlagen naar respectievelijk 50 en 100 leden. Het kabinet vindt dat de overheid kleiner moet, dus niet alleen minder ambtenaren, maar ook minder politici.
Wat een kapitale denkfout!
Terecht stelt oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas (VVD), dat het aantal deskundige Kamerleden op terreinen als juridische zaken, economie en staatsrecht nu al te wensen overlaat. Minder Kamerleden leidt tot meer macht voor de ambtenaren en de bestuurders die dat prettig vinden, want er is minder parlementaire controle. Dat is niet goed in een democratie. Met dit voorstel wordt de afstand tussen kiezers en gekozenen niet kleiner.
Kamerleden hebben nu al weinig tijd zich vaak in het land te laten zien. Dat wordt alleen maar minder. Het doel moet zijn meer mensen bij de politiek te betrekken. Dat doe je door politiek toegankelijk te maken en politici benaderbaar.
Ook ik merk elke dag dat het leggen van contacten met mensen in de stad moeilijk valt in te passen in een strakke agenda. Dat is niet goed. Nadat ik enkele maanden in functie was heeft mijn secretaresse alle afspraken een kleurtje gegeven om zo duidelijk te maken of het extern of intern is. En of ik het nu leuk vind of niet, het aantal interne afspraken in B en W en met ambtelijke adviseurs blijft groot.
Politiek moet ook van de straat zijn. Politici moeten tijd hebben om dat mee te beleven. Zo kunnen zij hun opvattingen beter toetsen en laten beïnvloeden.
In dat kader nog even het volgende….de komende tijd gaat de participatie over het parkeren in onze mooie stad van start. Let op de website van de gemeente Haarlem, en doe mee. Hoe meer meningen hoe beter!
Samen met een aantal raadsleden heb ik een bezoek gebracht aan het bergbezinkbassin bij Sandenburg in Molenwijk. Deze indrukwekkende voorziening is momenteel in aanbouw en naar verwachting in september in gebruik. Op de (rechter) foto Roel Schaart, Marceline Schopman en Hessel Kruisman.

Op 24 juni opende ik de eerst e-laadpaal voor elektrische auto’s aan het Zuider Buiten Spaarne. “Groene” auto’s doen het steeds beter. Vervoer op elektriciteit of groen gas is goedkoop. Als u nu een elektrische auto koopt kunt u voor € 100,-- een jaar tanken. Dat is een enorme besparing. Bij de aanschaf van een auto, die rijdt op groen gas, krijgt u in Haarlem een voucher van € 500,-- voor de eerste tankbeurten. En daar kunt u lang op rijden!
De fietswedstrijd op de nieuwe fietsbrug bij de Buitenrustbruggen tussen gedeputeerde Elisabeth Post en mij was geweldig. Elisabeth is een sportieve vrouw die wel van een wedstrijdje houdt. Haarlem is een prima fietsvoorziening rijker en blijft doorwerken aan een schone, groene en fietsrijke stad.
Fijne vakantie!
Rob van Doorn
Wat een kapitale denkfout!
Terecht stelt oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas (VVD), dat het aantal deskundige Kamerleden op terreinen als juridische zaken, economie en staatsrecht nu al te wensen overlaat. Minder Kamerleden leidt tot meer macht voor de ambtenaren en de bestuurders die dat prettig vinden, want er is minder parlementaire controle. Dat is niet goed in een democratie. Met dit voorstel wordt de afstand tussen kiezers en gekozenen niet kleiner.
Kamerleden hebben nu al weinig tijd zich vaak in het land te laten zien. Dat wordt alleen maar minder. Het doel moet zijn meer mensen bij de politiek te betrekken. Dat doe je door politiek toegankelijk te maken en politici benaderbaar.
Ook ik merk elke dag dat het leggen van contacten met mensen in de stad moeilijk valt in te passen in een strakke agenda. Dat is niet goed. Nadat ik enkele maanden in functie was heeft mijn secretaresse alle afspraken een kleurtje gegeven om zo duidelijk te maken of het extern of intern is. En of ik het nu leuk vind of niet, het aantal interne afspraken in B en W en met ambtelijke adviseurs blijft groot.
Politiek moet ook van de straat zijn. Politici moeten tijd hebben om dat mee te beleven. Zo kunnen zij hun opvattingen beter toetsen en laten beïnvloeden.
In dat kader nog even het volgende….de komende tijd gaat de participatie over het parkeren in onze mooie stad van start. Let op de website van de gemeente Haarlem, en doe mee. Hoe meer meningen hoe beter!
Samen met een aantal raadsleden heb ik een bezoek gebracht aan het bergbezinkbassin bij Sandenburg in Molenwijk. Deze indrukwekkende voorziening is momenteel in aanbouw en naar verwachting in september in gebruik. Op de (rechter) foto Roel Schaart, Marceline Schopman en Hessel Kruisman.

Op 24 juni opende ik de eerst e-laadpaal voor elektrische auto’s aan het Zuider Buiten Spaarne. “Groene” auto’s doen het steeds beter. Vervoer op elektriciteit of groen gas is goedkoop. Als u nu een elektrische auto koopt kunt u voor € 100,-- een jaar tanken. Dat is een enorme besparing. Bij de aanschaf van een auto, die rijdt op groen gas, krijgt u in Haarlem een voucher van € 500,-- voor de eerste tankbeurten. En daar kunt u lang op rijden!
De fietswedstrijd op de nieuwe fietsbrug bij de Buitenrustbruggen tussen gedeputeerde Elisabeth Post en mij was geweldig. Elisabeth is een sportieve vrouw die wel van een wedstrijdje houdt. Haarlem is een prima fietsvoorziening rijker en blijft doorwerken aan een schone, groene en fietsrijke stad.
Rob van Doorn
vrijdag 24 juni 2011
zonnige momenten
De afgelopen weken waren weer gevuld met veel afspraken en politiek interessante momenten.
Een persoonlijk moment was er op 10 juni 2011. Op die dag trad voormalig Haarlems gemeenteraadslid en mijn beste vriend Ed Kruithof in het huwelijk met Alice Kenter. Als Bijzonder Ambtenaar van de Burgerlijke Stand mocht ik het paar in de echt verbinden. Een bijzonder moment voor een bijzonder paar, maar ook voor mij. Hartverwarmend om op zo’n belangrijk moment een dergelijke belangrijke rol te mogen spelen.
Woensdagavond 14 juni sprak ik met bewoners van de Julianalaan over de voorgestelde reconstructie van hun straat. Een reconstructie die voorzien is van vrijliggende fietspaden, maar ten koste gaat van nogal wat parkeerplaatsen. Een lastige keuze voor de bewoners. De komende weken zal duidelijk worden of ze met de bedachte aanpassing van de straat akkoord zullen gaan.
Op dezelfde dag mocht ik even kort kennismaken met de burgemeester van Mutare, een grote stad in Zimbabwe, waar Haarlem relaties mee onderhoudt. Brian James is een moedige man, die sterk ageert tegen de tirannieke aanpak door Robert Mugabe. Met gevaar voor eigen leven een stad besturen is toch van een andere orde dan wij gelukkig in Haarlem gewend zijn.
De commissievergaderingen donderdagmiddag en avond betekenden de afsluiting van een aantal politiek interessante discussies in de afgelopen maanden. Zo werd de discussie over het pontje beëindigd. De commissie Beheer ging verder akkoord met het voorstel in de komende twee jaar het achterstallig onderhoud met grote voortvarendheid aan te pakken. Ook het voorstel om het digitaal parkeren per 1 januari 2012 in te voeren met behoud van de papieren schijf werd overgenomen. Tot slot werd in de commissie Ontwikkeling nog eens bevestigd dat wij de ontwikkelingen van de huisjes van Esbi Bouw bij Fort Benoorden Spaarndam kritisch volgen.
Vrijdag 17 juni bezocht ik het bedrijf Ooms in Avenhorn. Ooms heeft zich gespecialiseerd in de aanleg van asfaltwegen die energie opwekken. Naast de weg gelegen panden kunnen op die wijze in de winter verwarmd en in de zomer gekoeld worden. Ook kan een weg in de winter nagenoeg geheel ijs- en sneeuwvrij worden gehouden. Een innovatieve manier van wegen aanleg waar Haarlem de komende jaren voordeel van kan hebben. We gaan er serieus naar kijken.
Rob van Doorn
Een persoonlijk moment was er op 10 juni 2011. Op die dag trad voormalig Haarlems gemeenteraadslid en mijn beste vriend Ed Kruithof in het huwelijk met Alice Kenter. Als Bijzonder Ambtenaar van de Burgerlijke Stand mocht ik het paar in de echt verbinden. Een bijzonder moment voor een bijzonder paar, maar ook voor mij. Hartverwarmend om op zo’n belangrijk moment een dergelijke belangrijke rol te mogen spelen.
Woensdagavond 14 juni sprak ik met bewoners van de Julianalaan over de voorgestelde reconstructie van hun straat. Een reconstructie die voorzien is van vrijliggende fietspaden, maar ten koste gaat van nogal wat parkeerplaatsen. Een lastige keuze voor de bewoners. De komende weken zal duidelijk worden of ze met de bedachte aanpassing van de straat akkoord zullen gaan.
Op dezelfde dag mocht ik even kort kennismaken met de burgemeester van Mutare, een grote stad in Zimbabwe, waar Haarlem relaties mee onderhoudt. Brian James is een moedige man, die sterk ageert tegen de tirannieke aanpak door Robert Mugabe. Met gevaar voor eigen leven een stad besturen is toch van een andere orde dan wij gelukkig in Haarlem gewend zijn.
De commissievergaderingen donderdagmiddag en avond betekenden de afsluiting van een aantal politiek interessante discussies in de afgelopen maanden. Zo werd de discussie over het pontje beëindigd. De commissie Beheer ging verder akkoord met het voorstel in de komende twee jaar het achterstallig onderhoud met grote voortvarendheid aan te pakken. Ook het voorstel om het digitaal parkeren per 1 januari 2012 in te voeren met behoud van de papieren schijf werd overgenomen. Tot slot werd in de commissie Ontwikkeling nog eens bevestigd dat wij de ontwikkelingen van de huisjes van Esbi Bouw bij Fort Benoorden Spaarndam kritisch volgen.
Vrijdag 17 juni bezocht ik het bedrijf Ooms in Avenhorn. Ooms heeft zich gespecialiseerd in de aanleg van asfaltwegen die energie opwekken. Naast de weg gelegen panden kunnen op die wijze in de winter verwarmd en in de zomer gekoeld worden. Ook kan een weg in de winter nagenoeg geheel ijs- en sneeuwvrij worden gehouden. Een innovatieve manier van wegen aanleg waar Haarlem de komende jaren voordeel van kan hebben. We gaan er serieus naar kijken.
Op de langste dag van het jaar mocht ik op de Liduinaschool aan het Junoplantsoen het startsein geven voor de installatie van zonnepanelen. De Liduinaschool staat symbool voor de vele scholen die zullen volgen.
Na een feestelijke presentatie van de leerlingen van de Liduinaschool opende de aangrenzende Paulusmavo haar deuren voor de officiële ingebruikname van hun zonne-energiesysteem van 53 zonnepanelen en monitoringsysteem. Op een groot scherm in de school zijn de productiegegevens van het zonne-energiesysteem zichtbaar voor gebruik tijdens de schoollessen.
Rob van Doorn
woensdag 1 juni 2011
Volop voorjaar
Begin mei sprak ik op de drukbezochte netwerkbijeenkomst Haarlem Klimaatneutraal. Tientallen vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, maatschappelijke instellingen, verenigingen en stichtingen zijn of willen aan de slagvoor een duurzame stad. Doet uw organisatie al mee? Haarlem is verkozen tot meest duurzame regio in de Rabo Duurzaamheids Top 40. Maar het kan altijd nog beter!
Op 12 mei was ik aanwezig bij de JongeBomenMars op de Prinses Beatrixdreef in Parkwijk. Bijna 300 kinderen van drie scholen zongen en genoten niet alleen van het mooie weer, maar vooral van het park-in-wording. Naar verwachting in 2014 is de reconstructie van het park klaar en heeft het stadsdeel Oost een prachtige, groene belevingswereld om de hoek! Onderstaande foto's zijn van fotograaf Soraya Ebrahimi.

Op 9 juni komt het Financieel Dagblad met een bijlage over duurzaamheid. Rotterdam en Haarlem worden daarin voorgesteld als bijzonder duurzame gemeenten met originele plannen voor het toekomstklaar maken van hun stad en inwoners. Mijn interview was op 13 mei en ik ben benieuwd naar het eindresultaat…
“De eetbare stad” is een filosofie, waarbij het streven is voedsel te verbouwen nabij grotere steden. Op 16 mei bezocht ik “Het Rondeel” in het Brabantse plaatsje Wintelre bij Eindhoven waar op ingenieuze wijze 30.000 kippen op verantwoorde manier bij elkaar verblijven en jaarlijks ongeveer 8 miljoen eieren produceren. Precies de eierconsumptie van Haarlem. Wie weet biedt dit kansen voor onze stad.
Ook op de agenda stond een vergadering van Bedrijf en Samenleving in de Jopenkerk. Veel Haarlemse bedrijven, waaronder de grootste, maar ook kleinere, hebben zich verenigd om inhoud te geven aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Haarlem en deze ondernemers streven samenwerking om Haarlem nog duurzamer te maken. En weet u wat: daar gaan we met elkaar in slagen!
Op 27 mei was ik op een bijeenkomst van GroenLinks bestuurders in Den Haag. Wethouders, gedeputeerden, Tweede en Eerste Kamerleden spraken met elkaar over politiek en inhoudelijke onderwerpen. Politiek is interessant, nodig en kan ook heel leuk zijn.
Behalve deze afspraken is er de laatste weken hard gewerkt aan de totstandkoming van beleidsnota’s, overleg gevoerd met tientallen mensen over evenzoveel onderwerpen en ook nog eens nagedacht over het zo verstandig mogelijk verwerken van de miljoenen euro’s bezuinigingen binnen mijn portefeuille.
Haarlem blijft zich ontwikkelen. Wat een voorrecht om daaraan mee te mogen werken!
Rob van Doorn
Abonneren op:
Posts (Atom)


