maandag 18 oktober 2010

eerste begroting

Naast stafvergaderingen, B&W-vergaderingen, raads- en commissievergaderingen is er de afgelopen periode veel tijd besteed aan de opbouw van de begroting 2011. De eerste begroting van dit college van D66, PvdA, GroenLinks en VVD met daarin opgenomen de eerste effecten van de bezuinigingen waar Haarlem mee wordt geconfronteerd. De komende week zal de gemeenteraad een eerste reactie geven en ongetwijfeld een groot aantal vragen op het college afvuren. Het is dan ook niet niks als er gewerkt moet worden aan een bezuiniging van uiteindelijk € 35 miljoen per jaar.

Op 5 oktober is de B&W-vergadering voor de verandering in Friesland gehouden. Na de vergadering is het college een paar uur gaan zeilen. Het weer was geweldig en de gesprekken gingen nu eens over andere zaken. Een uitstekende manier om elkaar nog een beetje beter te leren kennen.
De donderdag daarop kon ik een uurtje meefietsen langs parken en gebouwen van Zocher. Onder leiding van mevrouw Joan Patijn kregen we een indruk van een werkelijk grandioze erfenis die de familie Zocher aan Haarlem en haar inwoners heeft nagelaten. Ik kijk nu met andere ogen naar het Frederikspark, het Kenaupark en het Florapark. Voor iedereen een aanrader.










Op woensdag 13 oktober mocht ik met de wijkraad Garenkokerskwartier twaalf verkeersmaatjes uitdelen aan wijkbewoners en hun kinderen. De plastic mannetjes staan al her en der in de wijk. Hiermee hopen we dat weggebruikers hun snelheid aanpassen en kinderen veiliger zijn op straat.

vrijdag 24 september 2010

monument over het Spaarne

Na bijna een jaar is hij weer terug in de stad: de Melkbrug. Op 15 september hesen twee grote kranen deze prachtige, monumentale draaibrug uit 1886 op z’n plek, tussen de oevers van het Spaarne.  Twee dagen daarvoor woonde ik de begrafenis bij van Chris van Velzen, een emotioneel moment. Hij heeft zich in zijn periode als wethouder van Haarlem enorm ingezet voor (onder meer) de restauratie van deze brug. Voor mij zal dit monument over het Spaarne een herinnering blijven aan een man die geliefd was in onze stad.

donderdag 16 september 2010

genieten

Woensdag 8 september genoten van een rondleiding op kinderboerderij Schoterhoeve

en aldaar goede gesprekken gevoerd met jongeren die de Kinderboerderij Actief Award in de wacht hopen te slepen....

dinsdag 7 september 2010

Drukke week

Een week vol activiteiten...dus het schrijven van lange teksten laat ik achterwege. Maar de foto's spreken voor zich....

een indrukwekkend werkbezoek aan de prachtige begraafplaats op de Vergierdeweg.



de feestelijke start van de bouw van de fly-over. De eerste paal was symbolisch, want sinds 16 augustus wordt er geheid!



dinsdag 20 juli 2010

De vakantie is aangebroken

De afgelopen weken waren druk met allerhande zaken.

In de afgelopen periode heb ik meermalen contact gehad met vertegenwoordigers van de Fietsersbond. Zeer betrokken en deskundige mensen. De fiets is in Haarlem een belangrijk vervoermiddel; voldoet aan het streven naar duurzaamheid en legt weinig beslag op de openbare ruimte. Natuurlijk kan het beter. Meer en apart liggende fietspaden bijvoorbeeld.

Op 9 juli mocht ik de OV-fiets in de stad openen. Haarlem is de eerste stad waar deze voorziening niet alleen bij het treinstation aanwezig is, maar ook op het Verwulft en het Houtplein. Een uitstekende oplossing voor de busreiziger die zijn weg comfortabel wil voortzetten naar de eindbestemming.

In de afgelopen weken hebben collega Ewout Cassee en ik vertegenwoordigers van de 36 Haarlemse wijkraden gesproken. Ook hier weer raakte ik onder de indruk van de betrokkenheid en deskundigheid van vrijwilligers. Honderden mensen die zich belangeloos inzetten voor hun wijk en de bewoners. Als wethouder wijkgericht werken ga ik ervoor dat de gemeente het werk van de wijkraden zo goed mogelijk ondersteunt.

De honkbalweek is door de collegeleden meermalen bezocht. Niet alleen om te genieten van het spel, maar ook om het moment te gebruiken door te spreken met voor de gemeente Haarlem belangrijke personen. Zo heb ik vertegenwoordigers van wijkraad De Krim uitgenodigd die last ondervinden van het parkeren in de wijk door de honkbalweek. Eind augustus wordt de parkeerdruk geƫvalueerd. Medewerkers van Spaarnelanden hoorden ook tot de genodigden.

Als wethouder ontvang je veel brieven en mails. Al die contacten moeten goed worden afgedaan. Zo hebben ca. 60 brievenschrijvers uit Haarlem-Noord van mij een persoonlijke brief ontvangen over de gang van zaken rondom de Zuidtangent over de Rijksstraatweg. Een onderwerp waar we ons na de zomervakantie weer op gaan richten.

Fijne vakantie toegewenst!

Rob van Doorn
Wethouder duurzaamheid, wijken en mobiliteit

dinsdag 29 juni 2010

Een nat fort in warme tijden

Het wethouderschap is enerverend, vreet tijd en geeft veel energie. Onlangs was onze jongste dochter Amber jarig. Ze is 14 jaar geworden. Op zo’n moment – een mijlpaal in haar leven – realiseer je je weer dat veel van wat je doet om mensen draait. Familie, vrienden, kennissen, relaties.

Afgelopen zaterdag mocht ik het Buurtfeest Teylerplein openen. Veel bewoners van Haarlem-Oost, de buurt waar ik meer dan 25 jaar gewoond heb, vierden feest. Het prachtige weer was het toefje slagroom op de taart. Het feest is een activiteit die vanuit het wijkcontract door de werkgroep ‘Contact met je buren’ is georganiseerd. Eind vorig jaar is het wijkcontract Amsterdamse Buurten afgerond, maar vijfentwintig buurtbewoners zetten het werk voort. Wat fijn dat vrijwilligers zich inzetten om een buurt leuker te maken.

De afgelopen week sprak de gemeenteraad, verspreid over drie avonden, over de bezuinigingen die Haarlem treffen. Het ziet ernaar uit dat de stad € 35 miljoen per jaar moet gaan bezuinigen. Zoveel geld minder betekent dat je minder voor mensen kunt doen en voor lastige keuzen komt te staan. Af en toe liep de temperatuur flink op tijdens de debatten. Het is fijn dat de raad vindt dat het onderhoud in en aan de stad zo min mogelijk onder de bezuinigingen moet lijden. Ook de renovatie van het Reinaldapark dient, zo vindt de raad, prioriteit te krijgen.

Complex, omdat er zoveel verschillende partijen met verschillende belangen zijn, is het ‘Landal-dossier’. Als het aan het Recreatieschap Spaarnwoude ligt, moet het Fort benoorden Spaarndam een recreatieve functie krijgen. Tachtig huisjes van Landal trekken een te zware wissel op de ecologische waarden van het park, zo vindt de raad van Haarlem. Een rondleiding afgelopen week toonde de deplorabele staat waarin het fort, gelegen op het grondgebied van Velsen, zich bevindt. Op vele plaatsen lekt het historische bouwsel.

Tot slot heb ik afgelopen week gesproken met een aantal mensen die de elektrische auto promoten. Tijdens het gesprek werd ik enthousiast over de mogelijkheden van deze vervoersvorm voor particulieren. Haarlemse gemeenteauto’s rijden op groen gas en Connexxion bussen op aardgas. Steeds meer mensen realiseren zich dat in Haarlem gewerkt moet worden aan de leefbaarheid in de stad. Mensen met oog voor de toekomst werken mee aan het halen van ons doel “Haarlem Klimaat Neutraal in 2030”.



Rob van Doorn

Wethouder Haarlem

maandag 14 juni 2010

Twee interessante weken...

De zomervakantie nadert en het wordt steeds duidelijker wat er de laatste weken nog gedaan moet worden voordat veel Haarlemmers de zon op zoeken. De afgelopen twee weken zijn er belangrijke momenten geweest. Een paar hoogtepunten…

Op 3 juni was er een interessante rondleiding door het Reinaldapark in Haarlem-Oost. De komende jaren moet dit park een grote metamorfose ondergaan. Het park is gebouwd op een vuilnisbelt. Zoals dat vroeger vaker ging is de afdichting van het vuilnis onvoldoende. Het park ligt er nu voor een deel desolaat bij. Zo snel mogelijk wordt een ruime deklaag over de oude gegooid en wordt het park opnieuw ingericht met onder meer een nieuwe waterloop en tennisbanen langs de Schipholweg. Het aanwezige oorlogsmonument zal een nog mooiere plek krijgen. Een ambitieus plan voorziet in een blijvende verbetering waar de inwoners van de Zomerzone nog lang van kunnen genieten. Haarlem-Oost verdient een mooi en goed aangelegd park.

Dezelfde week was mijn eerste ervaring met het regionaal overleg verkeer en vervoer in Zandvoort. Haarlem overlegt daarin met Bloemendaal, Heemstede, Haarlemmerliede-Spaarnwoude en Zandvoort over de betere bereikbaarheid van de regio, zowel met de auto, het openbaar vervoer als de fiets. De regio gaat ervoor die bereikbaarheid sterk te verbeteren. Haarlem zal daarbij optimaal gebruik maken van de parkeergarages en de binnenstad autovrij of autoluw proberen te maken. Dat is goed voor de leefbaarheid van de stad.

En dan het vliegtuig van Royal Air Maroc. Gelukkig lijkt alles met een sisser af te lopen. Mijn verantwoordelijkheid richt zich op de mogelijke milieuschade. Op enkele plaatsen op ons grondgebied had het vliegtuig wat olie of kerosine gelekt. Gelukkig is er van ernstige schade aan het milieu geen sprake, zo blijkt uit onderzoek door Haarlemmerliede-Spaarnwoude, het Recreatieschap Spaarnwoude en Haarlem.

De komende week gaat het college twee dagen “de hei” op om met elkaar te praten over een collegewerkprogramma dat geschreven wordt als uitwerking van het coalitieprogramma van D66, PvdA, VVD en GroenLinks.

En ja, nu heb ik niets geschreven over het tweedaagse VNG-congres dat afgelopen week plaatsvond in Leeuwarden; niets over mijn bezoek aan de indrukwekkende afdeling milieu van de gemeente Haarlem; niets over de kadernota met vele miljoenen noodzakelijke bezuinigingen; niets over de fietsenkelder bij het stationsplein, over de Groene Mug…over twee weken weer een blog!