dinsdag 29 juni 2010

Een nat fort in warme tijden

Het wethouderschap is enerverend, vreet tijd en geeft veel energie. Onlangs was onze jongste dochter Amber jarig. Ze is 14 jaar geworden. Op zo’n moment – een mijlpaal in haar leven – realiseer je je weer dat veel van wat je doet om mensen draait. Familie, vrienden, kennissen, relaties.

Afgelopen zaterdag mocht ik het Buurtfeest Teylerplein openen. Veel bewoners van Haarlem-Oost, de buurt waar ik meer dan 25 jaar gewoond heb, vierden feest. Het prachtige weer was het toefje slagroom op de taart. Het feest is een activiteit die vanuit het wijkcontract door de werkgroep ‘Contact met je buren’ is georganiseerd. Eind vorig jaar is het wijkcontract Amsterdamse Buurten afgerond, maar vijfentwintig buurtbewoners zetten het werk voort. Wat fijn dat vrijwilligers zich inzetten om een buurt leuker te maken.

De afgelopen week sprak de gemeenteraad, verspreid over drie avonden, over de bezuinigingen die Haarlem treffen. Het ziet ernaar uit dat de stad € 35 miljoen per jaar moet gaan bezuinigen. Zoveel geld minder betekent dat je minder voor mensen kunt doen en voor lastige keuzen komt te staan. Af en toe liep de temperatuur flink op tijdens de debatten. Het is fijn dat de raad vindt dat het onderhoud in en aan de stad zo min mogelijk onder de bezuinigingen moet lijden. Ook de renovatie van het Reinaldapark dient, zo vindt de raad, prioriteit te krijgen.

Complex, omdat er zoveel verschillende partijen met verschillende belangen zijn, is het ‘Landal-dossier’. Als het aan het Recreatieschap Spaarnwoude ligt, moet het Fort benoorden Spaarndam een recreatieve functie krijgen. Tachtig huisjes van Landal trekken een te zware wissel op de ecologische waarden van het park, zo vindt de raad van Haarlem. Een rondleiding afgelopen week toonde de deplorabele staat waarin het fort, gelegen op het grondgebied van Velsen, zich bevindt. Op vele plaatsen lekt het historische bouwsel.

Tot slot heb ik afgelopen week gesproken met een aantal mensen die de elektrische auto promoten. Tijdens het gesprek werd ik enthousiast over de mogelijkheden van deze vervoersvorm voor particulieren. Haarlemse gemeenteauto’s rijden op groen gas en Connexxion bussen op aardgas. Steeds meer mensen realiseren zich dat in Haarlem gewerkt moet worden aan de leefbaarheid in de stad. Mensen met oog voor de toekomst werken mee aan het halen van ons doel “Haarlem Klimaat Neutraal in 2030”.



Rob van Doorn

Wethouder Haarlem

maandag 14 juni 2010

Twee interessante weken...

De zomervakantie nadert en het wordt steeds duidelijker wat er de laatste weken nog gedaan moet worden voordat veel Haarlemmers de zon op zoeken. De afgelopen twee weken zijn er belangrijke momenten geweest. Een paar hoogtepunten…

Op 3 juni was er een interessante rondleiding door het Reinaldapark in Haarlem-Oost. De komende jaren moet dit park een grote metamorfose ondergaan. Het park is gebouwd op een vuilnisbelt. Zoals dat vroeger vaker ging is de afdichting van het vuilnis onvoldoende. Het park ligt er nu voor een deel desolaat bij. Zo snel mogelijk wordt een ruime deklaag over de oude gegooid en wordt het park opnieuw ingericht met onder meer een nieuwe waterloop en tennisbanen langs de Schipholweg. Het aanwezige oorlogsmonument zal een nog mooiere plek krijgen. Een ambitieus plan voorziet in een blijvende verbetering waar de inwoners van de Zomerzone nog lang van kunnen genieten. Haarlem-Oost verdient een mooi en goed aangelegd park.

Dezelfde week was mijn eerste ervaring met het regionaal overleg verkeer en vervoer in Zandvoort. Haarlem overlegt daarin met Bloemendaal, Heemstede, Haarlemmerliede-Spaarnwoude en Zandvoort over de betere bereikbaarheid van de regio, zowel met de auto, het openbaar vervoer als de fiets. De regio gaat ervoor die bereikbaarheid sterk te verbeteren. Haarlem zal daarbij optimaal gebruik maken van de parkeergarages en de binnenstad autovrij of autoluw proberen te maken. Dat is goed voor de leefbaarheid van de stad.

En dan het vliegtuig van Royal Air Maroc. Gelukkig lijkt alles met een sisser af te lopen. Mijn verantwoordelijkheid richt zich op de mogelijke milieuschade. Op enkele plaatsen op ons grondgebied had het vliegtuig wat olie of kerosine gelekt. Gelukkig is er van ernstige schade aan het milieu geen sprake, zo blijkt uit onderzoek door Haarlemmerliede-Spaarnwoude, het Recreatieschap Spaarnwoude en Haarlem.

De komende week gaat het college twee dagen “de hei” op om met elkaar te praten over een collegewerkprogramma dat geschreven wordt als uitwerking van het coalitieprogramma van D66, PvdA, VVD en GroenLinks.

En ja, nu heb ik niets geschreven over het tweedaagse VNG-congres dat afgelopen week plaatsvond in Leeuwarden; niets over mijn bezoek aan de indrukwekkende afdeling milieu van de gemeente Haarlem; niets over de kadernota met vele miljoenen noodzakelijke bezuinigingen; niets over de fietsenkelder bij het stationsplein, over de Groene Mug…over twee weken weer een blog!

maandag 31 mei 2010

He, Watt-je!

Op 17, 18 en 19 mei waren er de afscheidsrecepties van Chris van Velsen, Maarten Divendal en Hilde van der Molen. Drie voormalige wethouders die zich tot het uiterste hebben ingespannen voor de stad Haarlem. In mooie speeches werden hun inzet en resultaten geroemd. Bij deze bijeenkomsten kon ik het nuttige met het aangename verenigen; een goede kans om snel veel mensen te leren kennen.

Donderdag 20 mei woonde ik mijn eerste vergadering bij van de raadscommissie Beheer. Voor mij een belangrijke commissie, omdat veel onderdelen van mijn portefeuille daar besproken worden. De leden van de commissie adviseren de gemeenteraad over de voorstellen van het college en ik heb tot taak om vragen te beantwoorden. Ook inwoners van Haarlem hebben hier de mogelijkheid om van zich te laten horen.

Dinsdag 25 mei werden de gemeentesecretaris, Saskia Borgers, en ik naar de Gravenzaal gedirigeerd voor de start van de gemeentelijke Green Teams. Tientallen ambtenaren die, ook nog passend binnen het internationale karakter van het coalitieprogramma, het streven naar duurzaamheid inhoud geven. Ik hoop dat veel collega’s zich zullen aansluiten!

Woensdag 26 mei was ik met de collega-wethouders aanwezig bij een kennismakingsontbijt van MKB Haarlem in het NOVA college aan de Nassaulaan. Natuurlijk ging het ook over mijn portefeuille, de gebrekkige bereikbaarheid van Haarlem. Ik heb aangegeven dat ik ervoor ga Haarlem goed bereikbaar te maken, maar ook dat de binnenstad zoveel mogelijk autoluw en autovrij gemaakt wordt. Openbaar vervoer en de fiets zijn binnen de stad en in de regio uitstekende alternatieven. We gaan de voorzieningen voor dergelijk vervoer verbeteren. De reconstructie van het stationsplein en de bouw daar van een mega fietsenkelder zijn al in volle gang.

Tijdens de raadsvergadering op 27 mei werd het bestemmingsplan Indische buurt Zuid en Transvaalbuurt besproken. Daarbij kwam een motie van de Actiepartij op tafel met de strekking dat het groen in de wijken moet worden uitgebreid. Nu staat deze tekst al in het coalitieprogramma dus feitelijk was de motie overbodig. Toch adviseerde ik de raad de motie over te nemen, omdat geen kans voorbij mag gaan om de doelen van het college raadsbreed te bevestigen. De motie werd aangenomen.

Een hoogtepunt was het bezoek, ook op 27 mei, aan de energietentoonstelling ‘Hé, Watt-je!’ op de Kleverlaan. Samen met de slimme leerlingen uit groep 6 van de Beatrixschool werd ik rondgeleid en kreeg ik een goed beeld van de geweldige creativiteit van de samenstellers van de expositie om ingewikkelde zaken over duurzaamheid toegankelijk te presenteren.
Hoeveel stroom maakt een windmolen? Wat komt er uit mijn stopcontact? Waarom is bio-energie duurzaam? Waarom moet het dak van onze woning worden geïsoleerd? Vragen waar bezoekers een antwoord op kunnen krijgen bij de interactieve tentoonstelling. De expositie ‘Hé, Watt-je!’ is vooral een belevingsexpositie bedoeld voor kinderen. Een klein Nemo in Haarlem waar de komende weken 750 leerlingen van basisscholen uit de stad hun licht opsteken én doorgeven aan het thuisfront.

woensdag 26 mei 2010

Mijn start als wethouder

Op 29 april is in Haarlem een nieuw college aangetreden. In bijna alle 431 gemeenten – niet in de gemeenten die per 1 januari 2011 fuseren – is een college benoemd of zal dat binnenkort gebeuren. 1.600 wethouders gaan aan de slag. Er is dus niets bijzonders aan de hand. Maar als je één van die nieuwe bestuurders bent dan voelt dat toch wat anders.
Tijdens mijn toespraak tot de gemeenteraad ging ik in op het streven Haarlem de komende jaren leefbaarder te maken. Met honderdvijftigduizend mensen op een kleine ruimte wonen, werken en recreëren en je daarbij ook nog prettig blijven voelen, vraagt creativiteit en het maken van keuzen. Naast het realiseren van bezuinigingen komt in de overeenkomst tussen D66, PvdA, VVD en mijn partij GroenLinks vaak het woord duurzaamheid voor. Duurzaamheid is meer dan milieu. Het gaat bijvoorbeeld ook over mobiliteit om en in de stad, over werken in de Waarderpolder, schone lucht en het verminderen van afval.

De eerste weken heb ik veel beleidsstukken gelezen en heb ik een groot aantal mensen leren kennen. Natuurlijk de collega’s van D66, PvdA en VVD in het college en de vele gespecialiseerde ambtenaren die op ontelbare beleidsvelden goed werk verrichten. Maar ook Haarlemmers die zich zorgen maken over bepaalde zaken of juist mij succes toewensen. Mijn portefeuille bestaat uit duurzaamheid, wijkgericht werken, mobiliteit en beheer en onderhoud. Een samenhangend pakket verantwoordelijkheden. Ik zal veel in de stad zijn en me inzetten voor zaken waar elke Haarlemmer elke dag mee te maken heeft.

Het college van B&W heeft inmiddels een aantal vergaderingen achter de rug. We zijn ons bewust van de verantwoordelijkheid die op ons rust om een enorme bezuinigingsoperatie tot een goed einde te brengen, dat wil zeggen zonder de stad en de inwoners daar al te zeer onder te laten lijden. Maar Haarlem moet ook verder worden ontwikkeld. De bezuinigingen zijn een direct gevolg van de kredietcrisis, maar die mogen niet tot gevolg hebben dat Haarlem vier jaar op stil staat.

Op zaterdag 8 mei was ik samen met directeur Nelleke Maan van Haarlem aanwezig bij de ingebruikname van de warmtekrachtkoppeling bij het Hoogheemraadschap Rijnland in de Waarderpolder. Een technisch hoogstandje waar door verstandig gebruik van onder andere rioolslib voldoende energie wordt opgewekt om elk jaar 1.250 woningen van groene energie te voorzien. Dat is 2% van onze energiebehoefte bij woningen in onze stad. Ik ben bijzonder vereerd dat Haarlem deze noviteit in huis heeft en zulke goede relaties onderhoudt met het waterschap. Schoon water, groene energie en duurzaamheid zijn belangrijke doelen waar Rijnland voor gaat. Maar warmtekrachtkoppeling biedt ook perspectief voor de toekomst. Haarlem heeft zich ten doel gesteld in 2030 klimaat neutraal te zijn. Dat betekent dat de stad kan voorzien in de eigen energiebehoefte. Wij gaan bijvoorbeeld onderzoeken of het op grote schaal opwekken van schone energie in de stad mogelijk is.

Op zondag 16 mei woonde ik in het Rozenprieel de overdracht bij van drijftuinen aan drie woonbootbewoners. Een wijkinitiatief van het zuiverste water, waardoor de leefbaarheid in de wijk wordt bevorderd. Tijdens mijn speech voor ongeveer vijftig belangstellenden heb ik aangegeven dat deze activiteit prima aansluit bij mijn portefeuille duurzaamheid en wijkgericht werken. Het Rozenprieel heeft een actieve wijkraad die streeft naar een goede vertegenwoordiging van de wijkbewoners en neemt goede initiatieven om de wijk leefbaarder te maken. De komende jaren zal het wijkgericht werken verder worden uitgebouwd. Haarlem is het waard.

Maandag 17 mei en woensdag 19 mei ben ik aanwezig bij het afscheid van Chris van Velzen en Hilde van der Molen. Ook Maarten Divendal neemt afscheid, op dinsdag 18 mei. Wethouders die hun sporen hebben verdiend. Gelukkig blijven Hilde en Chris zich inzetten voor de stad, ondermeer in hun nieuwe rol als fractievoorzitter in de gemeenteraad. Donderdagavond 20 mei zijn er de eerste commissievergaderingen waar voorstellen aan de orde komen die later in de gemeenteraad worden besproken.

Rob van Doorn

Wethouder duurzaamheid, wijken en mobiliteit