Groene Mug-bokaal voor het Friethoes |
De begrotingsbehandeling in de raad is achter de rug. Meer dan zeventig moties en amendementen en natuurlijk veel debatten over uiteenlopende onderwerpen. Binnen mijn portefeuille waren beheer en onderhoud en verkeer en vervoer veel genoemde onderwerpen.
Veel is gepraat over het achterstallig onderhoud. In de afgelopen jaren zijn grote stappen gezet en daar gaan we de komende jaren mee door. Als we in 2013 zijn aanbeland hebben we in acht jaar tijd ongeveer € 50 miljoen achterstallig onderhoud weggewerkt. Dat is een ongekend succes. Daar is veel Haarlems geld en subsidiegeld van andere overheden in gestopt met dit geweldige resultaat als gevolg.
Maar natuurlijk zijn we niet klaar. We moeten zorgen dat de stad er goed uit blijft zien. Een aantal wijken buiten de binnenstad moet nog worden aangepakt. Daar is geld voor nodig. En ook mag het achterstallig onderhoud na 2013 niet weer gaan oplopen. Dat kost ook veel geld. In het voorjaar van 2012 ga ik daar met de gemeenteraad over praten.
In april 2011 heeft de gemeenteraad de bereikbaarheidsvisie vastgesteld. Dit zijn plannen van Haarlem en de buurgemeenten om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. Voor Haarlem is het belangrijk dat de stad een ringstructuur krijgt. Bijna alle grote steden hebben die met als doel doorgaand verkeer uit de stad te weren. Op die manier wordt de uitstoot van fijnstof en CO2 in de stad beperkt.
Half december open ik de fly-over bij de A200. Het wordt dan mogelijk de Amsterdamsevaart minder verkeer te laten verwerken. De gemeenteraad vindt dat we dan niet alleen het verkeer de stad in over de Amsterdamsevaart moeten verminderen, maar ook het verkeer dat de stad uit gaat. Daarmee worden de plannen uitvoerbaar om de Amsterdamsevaart te herstellen als stadstraat. Er kan weer water komen langs de Amsterdamsevaart en de Amsterdamsebuurt kan verder groeien als woonwijk. Natuurlijk gaan we dat nu uitvoeren. De verkeerseffecten van deze maatregelen zullen we in kaart brengen. Daarbij wordt de vraag beantwoord wat dit betekent voor de Oudeweg in de Waarderpolder en voor de Sportheldenbuurt bij de Prinsenbrug.
De belangen rondom deze verkeersmaatregelen zijn groot. Het bedrijfsleven is belangstellend, want de Waarderpolder moet goed bereikbaar zijn, woonwijken langs de routes zijn geïnteresseerd, maar ook de verkeersdeelnemer, die zo snel mogelijk op de plek van bestemming wil zijn. En natuurlijk is Haarlem blij met het besluit van de NS om de trein vaker te laten stoppen op het station Spaarnwoude bij de Waarderpolder. Ook het traject Amsterdam-Haarlem wordt vaker met de trein afgelegd. Nu al acht keer per uur, het lijkt wel een metro. De komende tijd gaan we werken aan de fietssnelweg tussen Haarlem en Amsterdam. Allemaal maatregelen om automobilisten te verleiden te fietsen of de trein te nemen. Haarlem wordt steeds beter bereikbaar en schoner!
En dan was het afgelopen vrijdag nog feest. In heel het land werd duurzaamheidsdag gevierd. Op de Martin Luther Kingschool las ik groep zes voor uit Mr. Finney, een prachtig boek over het thema duurzaamheid. En ’s middags reikte ik de Groene Mug bokaal uit aan het Friethoes aan de Kruisweg. Een lekker frietje met zalige mayonaise om de week mee af te sluiten.
Rob van Doorn