maandag 10 december 2012

Veiligheid voor de fiets

Sinds 2009 registreert de politie niet meer alle verkeersongevallen. Het gevolg hiervan is dat niet altijd te achterhalen valt welke verkeerssituaties gevaarlijk zijn. Met ingang van 2013 gaat dit gelukkig veranderen. In 2011 vielen in Nederland 20.100 verkeersgewonden. Dat is een stijging van 5.2% ten opzichte van 2010. Op basis van ondermeer ziekenhuisgegevens is duidelijk dat de afgelopen jaren meer fietsers ouder dan 50 jaar betrokken zijn bij verkeersongevallen. Dat komt vooral omdat in de jaren tussen 1993 en 2009 het fietsgebruik in deze groep is gestegen met 60%. De vergrijzing draagt hiertoe bij. In de beleidsimpuls verkeersveiligheid heeft de minister 23 maatregelen opgesteld gericht op deze 50+-groep. Het aanpakken van verkeersonveilige situaties door gemeenten is er één van. De explosieve groei van elektrische fietsen draagt ook bij aan de stijging van het aantal ongevallen bij oudere fietsers. Daarbij lijkt het erop dat de snelheid van deze fietsen minder een rol speelt dan de wijze van op- en afstappen en het gewicht van de fiets. De populariteit van fietsen groeit hard en zal de komende jaren doorzetten. Verkeersveiligheidseisen dienen daarop in te spelen.

Rob van Doorn