Haarlem Centraal
Afgelopen woensdagmiddag was ik in Amsterdam bij het
afscheid van Joost Ravoo, regiodirecteur van de NS. In de twee jaar dat ik met
hem heb samengewerkt is de Intercitystatus van station Haarlem hersteld, is de
grootste ondergrondse fietsenstalling van Europa gerealiseerd en zijn we weer
in gesprek geraakt over verdere versterking van de Openbaar Vervoerspositie van
Haarlem in de regio. Het station Haarlem ontvangt dagelijks tienduizenden
reizigers, die als forens, zakelijke reiziger of toerist van het grootste belang
zijn voor onze stad. Er rijdt nu acht keer per uur een trein van Haarlem naar
Amsterdam. Het vervolgvervoer per bus of fiets groeit enorm. R-Net verzorgt de
beste openbaar vervoerbusdienst van Europa, die loopt van Haarlem langs de A9
naar Schiphol en de Zuid-As van Amsterdam. Per dag maken duizenden reizigers
gebruik van deze faciliteit. Tijdens spitsuur rijden 300 fietsers per kwartier
(!) over de Kruisweg, vaak op weg naar de fietsenstalling onder het
stationsplein. Nog dit jaar wordt begonnen met de bouw van een fietsflat achter
het station, aan het Kennemerplein, zodat ook de fietsers uit Haarlem-Noord
gemakkelijker en sneller hun rijwiel kwijt kunnen. De raadscommissie Beheer gaf
afgelopen donderdagavond mede om die reden in meerderheid aan dat er een Rode
Loperfietsbrug moet worden gebouwd over de Schotersingel.
Station Haarlem mag van mij worden omgedoopt tot Haarlem Centraal.
Rob van Doorn