zaterdag 29 september 2012

De keerzijde van het fietssucces


Afgelopen week is op een symposium over fietsgebruik gesproken over het snel toenemende gebruik van de fiets in ons land. Ook Haarlem merkt dat. Doordat de binnenstad fietsvriendelijker is ingericht komen steeds meer bezoekers op de tweewieler. Het is goedkoper, veiliger, schoner en goed voor de gezondheid. Het economisch belang van de fiets is daarmee ongekend groot geworden. Veel winkels draaien het grootste deel van hun omzet op de klant die per fiets aankomt en vertrekt. Daar staat tegenover dat fietsende fietsen uiteindelijk ergens moeten worden gestald. En dan rijden we in Haarlem - net als in andere steden - aan tegen het probleem van te weinig stallingsruimte. Voor elke auto die Haarlem binnenkomt, is er een stallingsplaats in een parkeergarage of zelfs op veel plaatsen op straat. Sterker, autoparkeergarages staan het grootste deel van de tijd half leeg. De openbare ruimte lijdt onder dat vele blik waar vaak maar één persoon in rijdt. Haarlem wordt daar niet mooier van. Echter, de pas geopende ondergrondse fietsenstalling op het station loopt nu al bijna tegen zijn grenzen aan. Fietsen worden in de binnenstad her en der neergegooid, omdat er voor elke drie fietsen maar een fietsenrek is. Voor onze ondernemers in de binnenstad is dit een grote ergernis en in de wijken is de stoep soms omgevormd tot fietsenschuur. Een scootmobiel rijdt dan tegen een onneembare vesting aan. Om deze reden is er in de parkeernota, die binnenkort weer in de politiek gaat worden besproken, naast veel aandacht voor de auto, ook aandacht voor fietsparkeren. Haarlem moet meer fietsenstallingen bouwen, zowel in de binnenstad als in de wijken. En die fietsenstallingen moeten zoveel mogelijk gratis zijn, al is het maar om het bezoek aan de binnenstad te bevorderen. Samenwerking met ondernemers is bij het realiseren van dit doel een randvoorwaarde, als ook met woningcoöperaties. Het belangrijkste is echter dat de komende tijd het denken over binnenstedelijk vervoer drastisch verandert. Daar heeft iedereen voordeel bij.
O ja, er is trouwens weer wat nieuws: in Kopenhagen heeft elke taxi een fietsenrek achterop. Wat een uitkomst als het regent!

Rob van Doorn