Schiphol is van cruciaal belang. De omvang van de
werkgelegenheid is indrukwekkend en - los van de 'overstappers' - zijn er
miljoenen zakenmensen en toeristen die via Schiphol onze regio binnenkomen. Zij
leveren een onmisbare bijdrage aan de (economische) ontwikkeling van de
Metropool Regio Amsterdam.
Zoals met veel grote voordelen is er ook hier een andere kant van de medaille, samen te vatten onder drie hoofdpunten: vliegtuiglawaai, milieubelasting door schadelijke stoffen en het veiligheidsvraagstuk.
En dan is er natuurlijk nog de aanvaring tussen de gewenste groei van het aantal woningen in de regio met de groeipotentie van Schiphol. Meer vliegtuigen betekent minder bouwlocaties.
In allerlei overlegorganen wordt al jarenlang gesproken over vermindering van uitstoot en lawaai en beperking van de groei van het aantal vluchten, op dit moment gemaximeerd op 510.000.
Low cost carriers (Ryan Air, Corendon, en bijvoorbeeld Wizz Air) worden naar de vliegvelden Lelystad of Eindhoven uitgeplaatst, maar de groei gaat door.
Sinds de Bijlmerramp leek de aandacht voor veiligheid wat weggezakt. Maar de laatste jaren is er een aantal ernstige incidenten geweest. Het ongeluk met het toestel van Turkish Airways, het bijna-ongeluk boven Haarlem met het vliegtuig van Royal Air Maroc en de bijna botsing boven Uitgeest.
Een aantal maanden geleden stelde ik dit thema aan de orde in de Bestuurlijke Regiegroep Schiphol (BRS). Nu blijkt dat meer gemeenten dit vraagstuk een hogere plaats op hun agenda geven. Meer vliegbewegingen leiden onvermijdelijk tot meer risico. Schiphol, de omliggende gemeenten, de betrokken provincies en het rijk moeten hier open oog voor hebben: in het belang van onze burgers.
Rob van Doorn
Zoals met veel grote voordelen is er ook hier een andere kant van de medaille, samen te vatten onder drie hoofdpunten: vliegtuiglawaai, milieubelasting door schadelijke stoffen en het veiligheidsvraagstuk.
En dan is er natuurlijk nog de aanvaring tussen de gewenste groei van het aantal woningen in de regio met de groeipotentie van Schiphol. Meer vliegtuigen betekent minder bouwlocaties.
In allerlei overlegorganen wordt al jarenlang gesproken over vermindering van uitstoot en lawaai en beperking van de groei van het aantal vluchten, op dit moment gemaximeerd op 510.000.
Low cost carriers (Ryan Air, Corendon, en bijvoorbeeld Wizz Air) worden naar de vliegvelden Lelystad of Eindhoven uitgeplaatst, maar de groei gaat door.
Sinds de Bijlmerramp leek de aandacht voor veiligheid wat weggezakt. Maar de laatste jaren is er een aantal ernstige incidenten geweest. Het ongeluk met het toestel van Turkish Airways, het bijna-ongeluk boven Haarlem met het vliegtuig van Royal Air Maroc en de bijna botsing boven Uitgeest.
Een aantal maanden geleden stelde ik dit thema aan de orde in de Bestuurlijke Regiegroep Schiphol (BRS). Nu blijkt dat meer gemeenten dit vraagstuk een hogere plaats op hun agenda geven. Meer vliegbewegingen leiden onvermijdelijk tot meer risico. Schiphol, de omliggende gemeenten, de betrokken provincies en het rijk moeten hier open oog voor hebben: in het belang van onze burgers.
Rob van Doorn