zaterdag 30 maart 2013

'Bereikbaarheidsdag'



Afgelopen donderdag was het 'bereikbaarheidsdag' op perron 3A van het centraal station in Haarlem.
's Middags was er een symposium over trends en verwachtingen op het gebied van mobiliteit in Nederland en de gevolgen voor de regio Zuid-Kennemerland. 's Avonds de tweede sessie van de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR), waarbij betrokken en geïnteresseerde Haarlemmers met aanwezige ambtenaren en raadsleden konden tekenen aan een bereikbaar Haarlem in 2040.
Duidelijk is dat de komende jaren de fiets en het openbaar vervoer belangrijker zullen worden. Iedere euro die wordt besteed aan de fiets is winst in onze stad. Andere steden gaan ons voor. In Amsterdam wordt de komende jaren onder aanvoering van wethouder Eric Wiebes € 120 miljoen besteed aan fietsparkeervoorzieningen. Haarlem kan niet achterblijven, omdat de kwaliteit van ons centrale winkelgebied en de leefbaarheid van onze woonwijken daarom vragen. Binnenstedelijke bereikbaarheid vraagt een andere blik op autoparkeren en de aanleg van een oostelijke randweg.
Haarlem moet investeren in verkeer en vervoer. De prioriteiten dienen zich aan.
Onderstaand een link naar de blog van Jan Duffhues van Movares, een van de panelleden tijdens het symposium:  http://mobiliteitenruimte.wordpress.com/tag/haarlem/

Rob van Doorn