dinsdag 5 maart 2013

Op de fiets naar de gemeenteraadsverkiezingen

Volgend jaar maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Onder de titel 'Meer fiets, meer ruimte' roept de Fietsersbond de afdelingen van politieke partijen op, een verdere groei van het fietsverkeer tot inzet van de verkiezingen te maken.
De fiets is hip. We doen ruim een kwart van al onze ritten met de fiets. In de ochtendspits zitten er meer mensen op de fiets dan in de auto. En het fietsgebruik blijft toenemen. Steden als Amsterdam, Utrecht en Groningen meten een groei van tussen de drie en vijf procent per jaar.


De Fietsersbond vindt dat de fiets komend decennium een nog grotere rol kan spelen. De potentie voor groei is enorm en kent alleen maar positieve effecten. De belangenbehartiger van fietsend Nederland wil het aandeel van de fiets in ritten tot 7,5 kilometer verder verhogen tot gemiddeld 40% in 2015 en 50% in 2020. Een dergelijke groei lukt niet met de huidige voorzieningen. Zonder vooruitziende blik zal de groei van het fietsgebruik stranden op de grenzen die we nu her en der al zien. Vooral in de drukke steden moet er letterlijk meer ruimte komen voor de fiets. In binnensteden betekent een keuze voor voetgangers en fietsers een keuze voor kwaliteit en leefbaarheid. Daarom werkt Haarlem nu al aan een concept-fietsparkeernota. Voorwaarde voor groei is verder dat de verkeersveiligheid van met name oudere fietsers verbetert, door het aanpakken van lokale knelpunten.

Veel van wat de Fietsersbond voorstelt, doet Haarlem of gaan we doen. Grote fietsenstallingen bij het Stationsplein, meer vrije fietspaden, veel betere gladheidsbestrijding.

Haarlem werkt ook aan volledige klimaatneutraliteit in 2030. Meer fietsgebruik draagt daartoe bij als tegelijkertijd de auto blijft staan. Meer aandacht voor de fiets vraagt ook om investeringen. Natuurlijk gaat dat in deze tijden van bezuinigingen ten koste van iets anders. Wat dat is, is aan de politieke partijen. De verkiezingsprogramma's en de financiƫle bijlagen zullen het uitwijzen.

Rob van Doorn