Infrastructurele werken in een stad roepen altijd vragen op. De vervanging van het plaveisel op de Jan Gijzenkade is er daar een van. De vraag over het moment van asfalteren hangt samen met drie overwegingen.
De eerste betreft de aanpak van de riolering in de wijk Dietsveld. Dit is nodig maar moet gecombineerd worden met de aanleg van nieuwe riolering onder de Jan Gijzenkade.
De tweede overweging is gelegen in de aanpak van de Oostweg, het geheel van weggedeelten tussen de fly-over bij de N200 en de Vergierdeweg/Delftplein. Het onderzoek loopt en zal in de zomervakantie van dit jaar tot een uitkomst leiden. Dan weten we of de rondweg geheel een vierbaansweg wordt. Ook wordt dan duidelijk wat de toekomstige effecten zijn op de Jan Gijzenkade en de Eksterlaan en wat de kosten zijn van de voorgestelde aanpassingen. De Jan Gijzenkade en de Eksterlaan grenzen aan de Vondelweg. De discussie over de Oostweg moet uitwijzen of die weg straks wellicht veel meer verkeer te verwerken krijgt, wat ook zijn invloed heeft op de zijstraten.
Tot slot is al enige tijd duidelijk dat het verkeersaanbod op de Jan Gijzenkade, aan de noordzijde van het water, toeneemt. Dit leidt ertoe dat fietsers in het gedrang komen. Daar zit veel schoolgaande jeugd bij. Om die reden wordt uitgezocht of de hoofdfietsroute verplaatst kan worden naar de zuidzijde van de Jan Gijzenkade. Op het noordelijke deel is immers niet genoeg ruimte voor een tweezijdig fietspad wanneer de prachtige bomen dienen te worden behouden. Het verleggen van de fietsroute naar de zuidkant, betekent dat ook het kruispunt Spaarndamseweg/Vondelweg met de Jan Gijzenkade moet worden aangepakt.
Om financiƫle redenen is het nodig alle werkzaamheden zoveel mogelijk gelijktijdig uit te voeren. Wanneer nu uitsluitend het wegdek van de Jan Gijzenkade wordt vernieuwd, betekent dat op een termijn van enkele jaren weer openbreken en daarmee een kapitaalsvernietiging van enkele tonnen. Dat kan Haarlem zich niet veroorloven.
Het wegdek van de Jan Gijzenkade is slecht maar niet gevaarlijk wanneer rustig wordt gereden. De geluidsoverlast voor de bewoners blijft vervelend.
Haarlem zal ook hier moeilijke keuzes moeten maken. Dit jaar wordt duidelijk welke.
Rob van Doorn