donderdag 25 april 2013

Betaald fietsparkeren


De Nederlandse Spoorwegen weten veel van treinen en ook van de wijze waarop treinpassagiers naar het station komen. Dagelijks komt 42 procent van de treinreizigers op de fiets naar het station. In 2000 ging 2,5 procent van alle fietsritten naar het station, nu is dat al vier procent. Sommige waarnemers verwachten dat de dagelijkse parkeerergernis de geesten rijp maakt voor betaald fietsparkeren.

NS-woordvoerder Witmer die de gegevens van alle stations kent, heeft hierover een andere opvatting: ‘De prijs maakt eigenlijk niet uit. In de stallingen die wij exploiteren, zie je altijd dat de betalingsbereidheid maximaal 30 procent is.’ Zeventig procent wil dus geen cent kwijt aan een stalling.

Ook in Haarlem zal op enig moment de discussie over betaald fietsparkeren oplaaien. De gigantische ondergrondse parkeergarage bij het station is doorlopend goed gevuld. De bekendheid van de Fiets-In is groot en de dienstverlening van de Paswerkmedewerkers, die 21 uur per dag hun werk blijmoedig verrichten, ongeƫvenaard.

Binnenkort kan worden gestart met de bouw van een fietsflat aan de kant van het Kennemerplein. Zelfs met die voorziening erbij is het waarschijnlijk dat Haarlem op termijn te weinig stallingsmogelijkheden heeft in het stationsgebied. Het probleem van de weesfietsen dient zich nu al elke dag aan.

Met deze feiten moet rekening worden gehouden als het onderwerp betaald fietsparkeren in Haarlem aan de orde komt.

Rob van Doorn